آموزش گوگل وبمستر تولز و نحوه کار با قابلیت های مختلف آن

آموزش گوگل وبمستر تولز و نحوه کار با قابلیت های مختلف آن

یکی از سرویس های رایگان شرکت گوگل وبمستر تولز می باشد. که موجب کمک به کسب و کارهای گوناگون می‌گردد؛ بدین صورت که می‌توانید با جستجوی وبسایت خود ببینید گوگل سایت شما را چطور می‌بیند و جهت بهینه‌سازی سایت خود چه مواردی باید رعایت کنید.در نتیجه می‌توانید وبسایت خود را با توجه به معیارهای شرکت گوگل با هدف افزایش کیفیت طراحی نمایید. برای اینکه بتوانید از گوگل وب مستر استفاده نمایید لازم است یک حساب gmail داشته باشید.

در این مقاله آموزش گوگل وبمستر تولز ارائه شده است. آموزش google webmaster tools و شیوه کار با امکانات مختلف آن را می توانید و یاد بگیرید.

گوگل وبمستر تولز که به تازگی نامش به کنسول جستجوی گوگل تغییریافته است، یک سرویس رایگان شرکت گوگل می باشد که برای کمک به کسب و کارهای مختلف ارائه شده است. google webmaster tools با مانیتور کردن وب سایت به کسب و کارها کمک می نماید که بهترین نتیجه را در صفحه نتایج گوگل بدست بیاورند. با داشتن یک حساب gmail شما به آسانی می توانید از گوگل وبمستر تولز استفاده کنید.

آموزش گوگل وبمستر تولز

چگونگی استفاده از گوگل وبمستر تولز

اول وارد Webmaster Toolsشوید و با کلیک نمودن  بر روی گزینه add site، آدرس سایت را وارد نمایید. بعد آدرس نشان داده می‌شود که نیاز به تأیید دارد. در نتیجه بر روی گزینه Verify this site کلیک نمایید تا تأیید گردد. بعد وارد صفحه Verify ownership شده که برای تأیید در بخش Verification method سه روش وجود دارد که می‌توان به دلخواه یک روش را  انتخاب نمود:

۱.افزودن کد html در بخش Alternate methods به صفحه اصلی سایت
۲.افزودن فایل html در روت وبسایت
۳. افزودن کد به dns وبسایت

بعد با کلیک بر روی verify سایت در وبمستر ثبت می‌گردد. بعد از ثبت کردن سایت می‌توان از ابزار وبمستر برای افزایش سطح کیفی سایت استفاده نمود. حالا به صفحه home رفته و بر روی لینک سایت خود که تصویر آن معلوم است کلیک نمایید. حال به بررسی منوی سمت چپ وبمستر می‌پردازیم.

تب Dashboard

در این بخش اطلاعات مختصری درباره وضعیت کنونی سایت خود مشاهده می‌نمایید که شامل سه قسمت Crawl Errors: نشان دهنده خطاهای پیش آمده برای خزنده گوگل در هنگام پیمایش سایت؛ Search Analytic نشان دهنده وضعیت دیده شدن سایت شما در جستجوی گوگل و Sitemaps نشان دهنده وضعیت نقشه سایت شما می‌باشد. با تحلیل خروجی این گزارش می توانید بررسی کنید که چه ورودی هایی از گوگل دریافت می نمایید و تعداد نمایش سایت شما در حالت های گوناگون (موبایل و دسکتاپ) و همچنین در بازه های زمانی مختلف به چه صورت می باشد. با تحلیل CTR یا نرخ کلیک سایت خود در گوگل می توانید صفحات خود را بهینه نمایید و همچنین کلمات کلیدی مناسب را استخراج کنید.

تب Message

در این بخش پیام‌هایی به ایمیل شما درباره مشکلات احتمالی ارسال می‌گردد.

تب Search Appearance

طریقه نمایش سایت در جستجوها را نشان می‌دهد که شامل قسمت های مختلفی است:

 Structured Data: نشان   محتوایی سایت می باشد . باید توجه کرد که وقت تولید محتوا برای وبسایت خود علامتگذاری صحیح انجام دهید.

 Data Highlighter: این قسمت مشخص کننده اطلاعات ابزاری است که به گوگل کمک می‌نماید تا الگوی داده‌ها و اطلاعات در سایت شما را بفهمد.در نتیجه با این بخش می‌توان برای تگ کردن داده‌های سایت خود استفاده نمود. برای شروع علامت‌زنی سایت خود با کلیک بر روی Start Highlighting مراحل را به نوبت انجام داده و در آخر به اشتراک بگذارید.

HTML Improvement: یکی از مهمترین ابزارهای وبمستر برای بهینه‌سازی سایت است. بدین صورت که لیستی از اطلاعات HTML اشتباه سایت شما با بررسی تگ‌های استفاده شده در کد را شناسایی می‌نماید. اشتباهاتی که توسط گوگل لیست می‌گردد . شامل تکراری بودن تگ عنوان، تگ عنوان بسیار طولانی یا کوتاه، طولانی یا کوتاه بودن تگ توضیحات و … می‌باشد.

 Accelerated Mobile Pages: اسم دیگر آن AMP است که مدتی است که از رونمایی آن در ابزار وبمستر می‌گذرد. به خاطر اینکه بعضی از اشخاص برای جستجوهای خود از موبایل استفاده نموده و روز به روز در حال افزایش است، در نتیجه سازگاری صفحات وب با موبایل اهمیت بسیار بالایی دارد. بنابراین در این نسخه از صفحات وب استفاده ازبعضی تگ‌های HTML مجاز می باشد و استفاده از کدهایی که حجم صفحات را افزایش دهد مجاز نمی‌باشد.

تب Search Traffic

این قسمت شامل ترافیک سایت و افزایش بازدید سایت شماست و دارای چند پارامتر هست که در ادامه به آن می‌پردازیم:

 Search Analytics: در این قسمت می‌توانید اطلاعات آماری مفیدی را در رابطه با سئو سایت مشاهده نمایید. بدین صورت که دارای اطلاعاتی مثل clicks (تعداد کلیک‌ها)، impressions (تعداد نمایش سایت)، CTR (تعداد کلیک به نمایش سایت) و Position (موقعیت فراگیری در نتایج) را به صورت آماری در روزهای مختلف نشان می‌دهد.

Links To Your Site: در این بخش تعداد لینک‌های داده شده یا بک لینک‌ها به سایت شما نشان داده می‌شود. در سمت چپ صفحه در قسمت Who links the most نشاندهنده وبسایت‌هایی است که بیشترین لینک را به سایت شما داده و در سمت راست در قسمت Your most linked content نشان دهنده صفحاتی از وبسایت شما با بیشترین تعداد لینک دریافتی هست، در قسمت How your data is linked نشان دهنده عنوان‌های لینک شده به سایت شما هست.
 

Internal Links: این قسمت لینک‌های داخلی سایت شما را نشان می‌دهد که به صفحات و مطالب خود لینک شده است. لینک‌های داخلی دارای تأثیر زیادی بر افزایش رتبه سایت شما در موتور جستجوی گوگل دارد.
 

Manual Actions: پنالتی یا جریمه شدن توسط گوگل می باشد.مثلا در این بخش اگر پیغام Image Mismatch را مشاهده نمایید به معنای این است که تعدادی از تصاویر سایت شما با صفحات نتایج گوگل نسبت به آنچه در سایت شما نشان داده می‌شود تطابق ندارد.
 

International Targeting: برای مدیدریت بیزینس‌های محلی که در سئو محلی مؤثر هست.
 

Mobile Usability: در این قسمت مشاهده می‌کنید که آیا کاربران می‌توانند سایت شما را از موبایل خود مشاهده کنند یا خیر. مشاهده سایت توسط موبایل یکی از اصول مهم سئو و بهینه سازی وبسایت شما است که گوگل توجه زیادی به آن دارد.

تب Google Index

 

Index Status: نشان دهنده تعداد صفحات اندیس گذاری شده وبسایت است.
 

Blocked Resources: می‌توانید به کمک این صفحه  منابع مسدود شده برای گوگل و صفحاتی که شامل این منابع هستند را پیدا کنید.
 

Remove URLs: برای حذف لینک هایی از صفحات جستجو در گوگل می‌باشد.

تب Crawl (خزنده گوگل)

Crawl Error: در این قسمت خطای مرتبط با سایت را نمایش می‌دهد؛ این خطاها شامل عدم وجود صفحه یا در دسترس نبودن سایت، خرابی سرور می‌باشد.

Crawl Stats: در این قسمت وضعیت فعالیت روبات گوگل برای سایت را در طول ۳ ماه گذشته در سه نوع نموداری نشان می‌دهد. این نمودارها به صورت Pages crawled per day (تعداد صفحات بررسی شده در هر روز)، Kilobytes downloaded per day (حجم اطلاعات دانلود شده سایت در هر روز) و Time spent downloading a page (میانگین زمان سپری شده به میلی ثانیه برای دانلود هر صفحه سایت) است.

 Fetch As Google: از این قسمت برای اینکه گوگل به صفحات سایت شما که از طرف خزنده موتور جستجوی گوگل شناسایی نشده هدایت شود. همچنین برای بررسی صفحات سایت و پیدا کردن مشکلات احتمالی در راه موتور جستجوی گوگل استفاده می‌گردد.
 

Robots.txt tester: در این قسمت با نمایش فایل robots.txt وجود خطای احتمالی را نشان می‌دهد.

 Sitemaps: این گزینه نشان دهنده نقشه سایت است که برای مدیریت و بررسی آن استفاده می‌گردد.

 URL Parameters: برای بررسی فایل robots.txt و نیز تعداد آدرس‌های URL بلوکه شده در فایل robots.txt سایت توسط گوگل را نشان می‌دهد.

تب Security Issues

در این قسمت گزارش مرتبط با وجود کد برای هک یا محتوای مخرب در سایت از نظر گوگل مشاهده می‌گردد.

تب Other resources

در این بخش دیگر منابع موجود گوگل برای وبمسترها که قادرند از آن برای بررسی سایت خود استفاده نمایند معرفی شده و به آن ها لینک داده شده است.

چرا باید آموزش گوگل وبمستر تولز رایاد بگیریم؟

به این دلایل زیر:

ارسال محتوای جدید و crawl شدن آن توسط گوگل و همچنین حذف مطالبی که نمی خواهید در نتایج گوگل نشان داده شود.

مطمئن گشتن از اینکه گوگل به سایت ما دسترسی دارد

ایجاد و مانیتور کردن مطالبی که می خواهیم در صفحه نتایج گوگل بصورت گرافیکی نشان داده شود.

نگهداری از سایت با کمترین درصد خطا جهت کارایی بیشتر آن در موتور جستجوی گوگل

مانیتور نمودن و برطرف کردن مشکلات امنیتی سایت اعم از malware or spam

بررسی کردن اینکه چطور موتور جستجوی گوگل سایت شما را می بیند.

کدام پرس و جوها موجب می گردد که سایت شما در صفحه گوگل نشان داده شود.

کدام پرس و جو ها ترافیک بیشتری نسبت به سایر پرس و جوها به سمت سایت شما هدایت می نماید.

بررسی کردن اینکه آیا محصولات، قیمت ها و رویدادهای سایت شما بصورت متمایز در صفحه نتایج گوگل نمایش داده می شود.

کدام سایت ها به سایت شما لینک داده اند.

آیا سایت شما کارایی لازم در موبایل را دارد؟

و…

چه افرادی باید آموزش گوگل وبمستر تولز را یاد بگیرند؟

هرشخصی می تواند از ابزار گوگل وبمستر تولز استفاده نماید. در یک طبقه بندی می توان اشخاص را بصورت زیر در استفاده از این ابزار دسته بندی کرد:

صاحبان کسب و کار

سئوکار ها یا اشخاصی که در زمینه بهینه سازی موتور جستجو فعالیت می نمایند.

مدیران سایت

برنامه نویسان وب

برنامه نویسان موبایل

تیم تولید محتوای سایت کانتنت با رعایت همه اصول مربوط به تولید محتوا، با در نظر گرفتن نیازهای شما در وب سایت خود ،به بهترین شکل ممکن به تولید محتوای تخصصی که شامل : ایجاد متون، تصاویر گرافیکی مفهومی و یا فیلم های مرتبط موضوعی ، خلق محیط بصری گیرا و جذاب، طراحی دیتابیس های قدرتمند و سفارشی و استفاده از ابزار و تمامی تجهیزات نرم افزاری مرتبط با طراحی وب، اقدام می نماید . تیم تولید محتوای سایت کانتنت در اینجا با داشتن علم مربوط به نحوه محتواگذاری مناسب، علاوه بر اینکه وب سایت شما را به بهترین روش ممکن محتواگذاری می نماید بلکه با رعایت اصول اولیه و مبانی لازم و به کارگیری دانشی پیشرفته در زمینه سئو و بهنیه سازی به شما کمک خواهد کرد تا وب سایتی با رنکینگ بالا در موتورهای جستجوی جهانی را نیز داشته باشید.

اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    آخرین دیدگاه‌ها