متا دیسکریپشن چیست؟ تاثیر متا دیسکریپشن در سئو سایت

متا دیسکریپشن چیست؟ تاثیر متا دیسکریپشن در سئو سایت

متا دیسکریپشن بخشی از کد Htmlمی باشد که به موتورهای جستجو موضوع صفحه مورد نظر را توضیح می دهد. می دانید که متا دیسکریپشن ها بخشی از کد HTML هستند که در سورس هر برگه یا صفحه از سایت هستند و داده هایی را به گوگل ارسال می نمایند. متا دیسکریپشن در ساختار خود سایت نیستند مگر اینکه کدهای آن برای قالب سایت نوشته شده باشند. در نتیجه چیزی که مهم است این می باشد که توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل یا همان SERP ها مشاهده می شوند.

متا دیسکریپشن از سال ۲۰۰۹ تا بحال بخش ثابت نتایج گوگل بوده است. هر دفعه تفسیرهای گوناگونی از تاثیر آن در سئو ارائه شده است. ولی الان و در سال ۲۰۲۰ همه چیز فرق نموده است.

متا دیسکریپشن به چه منظور استفاده می شود؟

همانطور که ذکر شد توضیحات متا در هر سال کاربردهای ویژه خودشان را داشتند.مثلا در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ روی رنکینگ سایت اثر داشتند. سئو کارها در آن دوران حتما باید کلیدواژه های اصلی را در متای سایت استفاده می نمودند. ولی پس از آن گوگل ساختار جدیدی را شروع نمود. در این ساختار کاربران در اولویت بودند. یعنی شما با کلیدواژه های فراوان و متن های طولانی و متا دیسکریپشن قادر نبودید رتبه بگیرید. اکنون باید برای یوزر تولید محتوا نمایید و جواب سوالات کاربران را بدهید تا گوگل صفحات شما را با ارزش بداند و به آن رتبه ی خوبی بدهد.

متا بخشی از اسنیپت سایت می باشد. می دانید که آخرین آپدیت گوگل بیشتر به Rich Snippet ها مرتبط بود. قصد گوگل این می باشد که شما بیشترین اطلاعات ممکن را در همان صفحه SERP در اختیار کاربر بگذارید تا کاربر بداند محتوای داخل سایت شما دقیقا چه چیزی می باشد. چیزی که با اسم Schema Markup می شناختیم حالا قوی تر و قوی تر شده است. جالب است بدانید که این اسنیپت ها مستقیما در رتبه بندی موثر هستند.

با اینکه گوگل می گوید تاثیر آن ها غیرمستقیم می باشد ولی به وضوح می توان دید سایت هایی که از اسنیپت های حرفه ای استفاده می نمایند رتبه بهتری دارند. متا بخشی از این اسنیپت است. اما این متا هیچ تاثیری روی رتبه ندارد. بلکه روی کاربر تاثیر دارد.

تاثیر متا دیسکریپشن روی CTR

CTR مفهوم نویی نمی باشد. همان نرخ کلیک است. اگر سری به جستجو کنسول گوگل بزنید در بخش Performance می بینید که میزان Impression ها و کلیک های شما آورده شده است. CTR همان نسبت کلیک بر Impression می باشد. یعنی چه تعداد از اشخاصی که وبسایت شما را در نتایج گوگل مشاهده کرده اند روی آن کلیک نموده اند.

به نظر شما چه چیزهایی در کلیک کاربران اثر دارند؟

عنوان محتوا: تایتل بیشترین اهمیت را دارد اگر عنوان شما جذاب باشد کاربران فورا روی آن کلیک می نمایند. حتی اگر رتبه اول را نداشته باشید کاربران ترغیب می گردند تا روی سایت شما کلیک نمایند.

متا دیسکریپشن : توضیحات متا دومین تاثیر را دارند. توضیحاتی که زیر عنوان می نویسید برای ترغیب بیشتر کاربر استفاده می گردند. متا می تواند کاربر را بیشتر و بیشتر کنجکاو نماید تا روی لینک سایت شما کلیک نماید.

اسنیپت ها: اسنیپت ها هم بسیار زیاد موثر هستند. مثلا اگر محصول شما نسبت به رقبا قیمت کمتری داشته باشد قیمت را در همان نتایج جستجو می توانید وارد نمایید تا کاربران در نخستین نگاه قیمت شما را ببینند و روی آن کلیک نمایند. امتیاز محصولات، تعداد دانلودها، تعداد فروش و … همه اسنیپت های حرفه ای می باشند که می توانید روی آنان سرمایه گذاری نمایند.

سئو متا عملا روی سئو و رتبه بندی سایت موثر است. مخصوصا اگر در یک کلیدواژه ی پررقابت می باشید. می دانید که رتبه ی نخست ۵۰ درصد از ترافیک را به خودش همیشه اختصاص می دهد. یعنی اگر در کلید واژه ای رتبه نخست گوگل باشید بیش از نصفی از ترافیک جستجوی این کلیدواژه را دریافت می کنید.

ولی اگر رتبه دوم باشید این ترافیک تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد از کل جستجوی کاربران می باشد. اکنون چطور این درصد را می توانید بیشتر ببرید؟ با عنوان جذاب تر و متای متقاعدکننده تر. کاری که رقیب تان نمی تواند انجام دهد. اگر از تکنیک های کپی رایتینگ در جذب مخاطب استفاده نمایید این درصد را تا ۴۰ هم  می توانید برسانید.

بررسی Hubspot روی بیش از یک میلیون کلیدواژه پررقابت نشان می دهد که عنوان و متای جذاب سبب شده است تا درصد کلیک به مقدار قابل چشمگیری افزایش یابد. این روشی است که می توانید با آن از رقبای قدرتمندتان جلو بزنید. وبسایت های فراوانی هستند که آمازون رقیب اصلی آن ها می باشد. ولی همچنان می توانند با چنین راهکارهایی قسمتی از سهم بازار را به خودشان اختصاص دهند.

آیا CTR فاکتور رتبه بندی است؟

بینگ، داک داک گو، اسک و دیگر موتورهای جستجو نرخ کلیک را به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی استفاده می  نمایند. ولی گوگل راهش را جدا نموده است. البته گوگل هنوز به صراحت اعلام ننموده است که نرخ کلیک اثری روی رتبه بندی دارد یا نه.

یکی از کارکنان قدیمی گوگل Paul Haahr  ،که سال ها در آنجا کار نموده است می گوید گوگل دائم در حال آزمایش داده های بزرگ با جزئیات دقیق می باشد. آن ها می دانند که موقعی سایت شما به طور ناگهانی کلیک ریت بالاتری را تجربه می نماید به چه علت است ولی هنوز معلوم نیست که آیا پاداشی برای این کار در نظر می گیرد یا نه.

تفسیر دیگری که هست این می باشد که برای گوگل کیفیت محتوا در اولویت هست. یعنی گوگل تلاش دارد کاربران هر چه زودتر به جواب سوالات شان برسند. CTR نشان دهنده ی کیفیت محتوا نمی تواند باشد. فقط نشانه ی کیفیت عنوان و متای صفحه می باشد. بعضی سایت ها هم از طعمه های کلیکی در همین متا و عنوان استفاده می نمایند. برای همین احتمالا گوگل برای اینکه بتواند این موارد را کنترل نماید CTR را مستقیما در رنکینگ تاثیر نمی دهد.

سخن پایانی

دریافتیم که متا دیسکریپشن عملا اثر مستقیمی روی رتبه بندی سایت ندارد. این اثرات در جاهای دیگری خودشان را نشان می دهند که یکی از آن ها نرخ کلیک می باشد. نکته ی مهمی که در جمع بندی نباید از یاد ببرید این است که تلاش کنید متا دیسکریپشن را با کلیدواژه های زیاد و الکی تلنبار ننمایید. این کلیدواژه ها برای گوگل مهم نیستند. فقط چیزی که مهم است بالا بردن ترافیک و درصد کلیک با استفاده از عنوان جذاب و متای ترغیب کننده می باشد.

تیم تولید محتوای سایت کانتنت با رعایت همه اصول مربوط به تولید محتوا ، با در نظر گرفتن نیازهای شما در وب سایت خود ،به بهترین شکل ممکن به تولید محتوای تخصصی که شامل : ایجاد متون، تصاویر گرافیکی مفهومی و یا فیلم های مرتبط موضوعی ، خلق محیط بصری گیرا و جذاب، طراحی دیتابیس های قدرتمند و سفارشی و استفاده از ابزار و تمامی تجهیزات نرم افزاری مرتبط با طراحی وب، اقدام می نماید . تیم تولید محتوای سایت کانتنت در اینجا با داشتن علم مربوط به نحوه محتواگذاری مناسب، علاوه بر اینکه وب سایت شما را به بهترین روش ممکن محتواگذاری می نماید بلکه با رعایت اصول اولیه و مبانی لازم و به کارگیری دانشی پیشرفته در زمینه سئو و بهنیه سازی به شما کمک خواهد کرد تا وب سایتی با رنکینگ بالا در موتورهای جستجوی جهانی را نیز داشته باشید.

برای ثبت سفارش تولید محتوا سایت تان ، دریافت مشاوره رایگان تولید محتوا و در صورت داشتن هرگونه سوال و یا پیشنهادی در این زمینه، با سایت کانتنت از طریق شماره تلفن ۰۹۱۲۲۱۴۱۴۶۹ با ما در تماس باشید.

, , , ,
اشتراک گذاری:

مایل به ثبت دیدگاه هستید؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین دیدگاه‌ها

    آخرین دیدگاه‌ها